Arado Ar 199

 - cvičný hlídkový plovákový letoun

 

Arado Ar 199 byl projektovaný jako školní výcvikový hydroplán. Zadáním tohoto projektu bylo postavit celokovový dvouplovákový dolnoplošník. Kabina byla počítaná na tři lidi. Vedle sebe seděli instruktor a posluchač, v zadu bylo sedadlo pro navigátora nebo radiooperátora. Typickým bylo složité rámové upevnění plováků k trupu letadla. Stroj byl vybaven dvanáctiválcovým motorem Argus As 410C chlazený vzduchem o výkonu 450 koní. První zkušební let uskutečnil první prototyp v roce 1939. Do větší sériové výroby se letadlo nedostalo, byly vyrobené pokusné typy Ar 199V-1, V-2, V-3, V-4 a V-5 a pak malá série Ar 199A čítající 26 sériových letadel. Stroje prototypové série V byly postaveny pouze v pěti kusech, všechny se účastnily bojových operací na severu ve Finsku a Norsku.

 

Výrobce:

Arado Flugzeugwerke G.m.b.H ve Warnemünde
Kategorie: jednoplošný cvičný plovákový letoun 
První vzlet: 1939
Vyráběn: od 1939 
Vyrobeno: 31 (5 prototypů a 26 sériových letounů)
Osádka: 3
Motor: 1x řadový vzduchem chlazený dvanáctiválec Argus As 410C o výkonu 450 hp
Hmotnost prázdného letounu: 1 675 kg
Hmotnost vzletová: 2 075 kg
Rozpětí: 12,70 m
Délka: 10,57 m
Výška: 4,36 m
Nosná plocha: 30,40 m2
Max. rychlost : 260 km/h
Dostup operační: 6 500 m
Dolet: 740 km

 

Použité prameny:

www.topsid.com

LuftArchiv.de  Arado Ar 199

www.airwar.ru

en.wikipedia.org