CRDA Cant Z.501 Gabbiano 

- průzkumný ozbrojený hydroplán 

V r. 1931 byla společnost Cantiere Navale Triestino reorganizována do Cantieri Riuntini dell´ Adriadtico (CRDA) a zároveň italský ministr letectví maršál Italo Balboa přesvědčil Ing. Filippa Zappatu, aby se vrátil z Francie (kde pracoval u firmy Breguet) a stal se hlavním konstruktérem společnosti. Jeho první konstrukcí byl CRDA CANT Z.501 Gabbiano (racek), dálkový bombardovací a  průzkumný létající člun dřevěné konstrukce s plátěným potahem horní části trupu, křídla a ocasních ploch. Pohon zajišťoval motor Isotta -Fraschini Asso XI s dvoulistou dřevěnou nebo třílistou kovovou vrtul, motorová gondola v centroplánu křídla byla protažena kvůli zajištění prostoru pro palubního inženýra, který obsluhoval také kulomet ráže 7,7 mm; dvě stejné zbraně byli umístěny v příďovém a hřbetním střelišti. Na vzpěrách křídla mezi trupem a plováky byly umístěny závěsníky až pro 640 kg bomb. Prototyp byl zalétán 7. února 1934. V říjnu 1934 podnikl hlavní pilot Mario Stoppani let o délce 4120 km ze základny společnostio v Montefalcone v Terstu do Massawy v eritreji a vytvořil dálkový rekord hydroplánů. v červenci 1935, poté co Francie rekord překonala, získal Stoppani rekord zpět letem dlouhým 4957 km do Berbery v Britském Somálsku.
Z.501začal sloužit u eskadry Regia Aeronautica v r. 1937 a do 10.června 1940, kdy se Itálie zapojila do 2.sv.války, bylo vícenež 200 letouny vybaveno nejméně 17 eskader a čtyři letky. Z.501 prodělal bojový křest u jednotky Aviazione Legionaria, umístěné na Mallorce a podporující nacionalistické jednotky ve španělské občanské válce. Malý počet Z.501 sloužil u jednotek pobřežní obrany rumunského letectva. CRDA Cant Z.501 Gabbiano sa vyráběl do roku 1943 a ze služby byl vyřazený v roce 1950. Celkem bylo vyrobeno 455 letadel Z.501(včetně prototypu). Z toho 11 operovalo ve Španělsku během občanské války. Zařazeny byly do jednotky 2-G 62 umístěné v Pollensa (Mallorca) a jejich úkolem bylo vyhledávat a pronásledovat republikánské a další lodě přivážející dodávky vojenského materiálu z Francie a Sovětského svazu. Stroj s označením 62-9 byl dodán do Španělska v prosinci 1937, v březnu 1939 byl poškozen stíhačkou I-15, která ho donutila přistát na moři ale později znovu odstartoval a dosáhl základny ve Formentera (Mallorca). 

Technické údaje: 

Rozpětí: 22,50 m
Délka: 14,30 m
Max. rychlost: 275 km/hod ve výšce 2 500 m 
Cestovní rychlost: 240 km/h ve výšce 2 000 m 
Dostup: 7 000 m 
Doba stoupání z 0 m na 4 000 m: 16 minut 
Akční rádius: 1 000 km 
Maximální dolet: 2 400 km 
Hmotnost prázdného letadla: 3 840 kg 
Maximální vzletová hmotnost: 7 035 kg 
Pohonná jednotka: jeden motor Issota Fraschini XI se vzletovým výkonem 671 kW (približně 900 HP) 
Výzbroj: tři kulomety Breda-SAFAT ráže 7.7 mm a 640 kg bomb pod křídly

Prameny:

1) http://forum.valka.cz/ftopic16151.html, http://forum.valka.cz/viewtopic.php/title/Cant-Z-501-Gabbiano/p/59981#59981

2) http://en.wikipedia.org/wiki/CANT_Z.501

3) http://www.valka.cz/clanek_10831.html