Loire-Nieuport 210

- plovákový stíhací letoun

 

Historie :
   Stíhacích letadel s plováky sloužilo za druhé světové války poměrně velmi málo. Pozemní stroje dokázaly chránit pobřežní oblasti a na širém moři ovládaly vzduch letouny z letadlových lodí. Plováky i při sebedokonalejším provedení snižovaly celkovou úroveň stíhaček tak, že by již nestačily na modernější stroje protivníka. V roce 1933 byla ve Francii vypsána soutěž na konstrukci plovákové stíhačky. Francouzské námořnictvo chtělo tuto stíhačku pro své bitevní lodě a křižníky. Zde byl reálný předpoklad, že dokáže zahnat nepřátelský průzkumný letoun, nebo rozruší útok bombardérů.
Jedním ze tří prototypů, které se soutěže zúčastnily byl Loire 210 (dále to byly Romano 90 a Bernard 110). Loire 210 byl jednoplovákový celokovový dolnoplošník, plátnem byly potaženy pouze sklopné vnější části křídel. Pohon obstaral hvězdicový devítiválec Hispano-Suiza 9Vbs s výkonem 720 koní. Výzbroj dvou kulometů Darne byla nesena v křídlech.
První vzlet se konal 21.3.1935, letoun se choval dobře na hladině i ve vzduchu. V červenci zvítězil nad oběma rivaly a továrna Loire potom čekala na objednávku, tím došlo k velkému zdržení, první sériový letoun byl hotov až v polovině listopadu 1938. Sériové letouny byly sestavovány v Saint Nazaire a díly byly vyráběny továrnou Nieuport v Issy-les-Moulineaux. U sériových strojů byla zvětšena výzbroj o další dva kulomety.
Dvacet vyrobených letadel bylo v roce 1939 zařazeno do dvou jednotek HC 1, která byla dislokována u Toulonu a HC 2 u Brestu, všechny tyto letouny měly operovat na bitevních lodích Dunkerque a Strasbourg, měly ale neoperovaly. Po úspěšných katapultových zkouškách, se při praktickém provozu letadel projevily četné nedostatky, dokonce i nevyhovující pevnost křídel. Docházelo často k haváriím, takže velitelé jednotek záhy nedávali ani rozkazy ke vzletům. Nakonec byly tyto útvary v listopadu 1939 rozpuštěny a letouny zrušeny.

 

Výrobce : Société Nationale de Constructions Aéronautiques de l'Ouest (SNCAO)

 závody Nieuport v Issy-les-Moulineaux a Loire ve Saint Nazaire

Kategorie : jednoplošný stíhací plovákový letoun
První let : 21.3.1935
Vyráběn : 1938-39
Vyrobeno kusů : 1 prototyp + 20 sériových
Osádka : 1
Motor : 1x hvězdicový devítiválec Hispano-Suiza 9 Vbs o výkonu 720 koní
Vrtule : třílistá
Hmotnost prázdná : 1 487 kg
Hmotnost vzletová : 2 180 kg
Rozpětí : 11,79 m
Délka : 9,51 m
Výška : 3,73 m
Nosná plocha :  20,3 m2
Max.rychlost : 280 km/h u hladiny moře, 310km/h ve 3 000m
Cest.rychlost : 195 km/h
Dostup : 8 500 m
Dolet : 750 km
Výstup na 3000m : 5 min 20 s
Výzbroj : 4x pevný kulomet Darne MAS M39 ráže 7,5 mm v křídlech
Pumy :

 

Fotografie:

Loire 210

Loire 210

Prameny :
http://www.airwar.ru/enc/fww2/loire210.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Loire_210
http://forum.valka.cz/viewtopic.php/t/1066
http://www.netmarine.net/aero/bases/stmandrier/histoire/unités.htm
L+K 13/1995, Letadla 39-45, str. 34, Václav Němeček