Mitsubishi F1M  (Pete)

- námořní pozorovací hydroplán 

Mitsubishi F1M  (pozorovací plovákový letoun typ 0, ve spojeneckém kódu Pete) byl japonský pozorovací plovákový letoun, který používalo Japonské císařské námořnictvo v době druhé světové války. Byl vyvinut pro službu z lodí japonského námořnictva, ze kterých startoval pomocí katapultu. Byl vyráběn v letech 1940–1944 a v počtu 1114 kusů. Kromě Japonska je používalo i letectvo Thajska.

Prototypy F1M1
Na projektu začal pracovat tým konstruktérů pod vedením Joji Hatoriho, navržený letoun se vyznačoval aerodynamickou jemností a eliptickými křídly, vzpěry mezi křídly byly zredukovány na nezbytné minimum a obě byly pečlivě aerodynamicky vytvarovány. První prototyp byl zalétán v červnu 1936. Letoun trpěl velkou směrovou nestabilitou a to jak ve vzduchu tak i na vodní hladině. Špatné nautické vlastnosti způsoboval zřejmě hlavní plovák, který byl použit z Nakajimy E8N1, toto použití plováku mělo jeden důvod - zrychlila se tím stavba prototypů.
V soutěži se prototypy F1M1 utkaly pouze s konkurencí od Aichi. Soutěž vyhrály prototypy F1M1, ale vítězství to bylo podmínečné. Micubiši musela své letouny radikálně upravit a překonstruovat podle připomínek námořního letectva. Připomínky se týkaly již zmíněné nestability také eliptického křídla, které bylo velmi výrobně náročné.

F1M2 model 11
Výsledkem rekonstrukce byl téměř nový letoun, nová křídla měla duralovou dvounosníkovou kostru, půdorys křídla byl lichoběžníkový, to snížilo jejich výrobní náročnost, o jeden stupeň se zvýšilo vzepětí křídel, zcela nový byl plovák, byl větší a s mnohem lepšími nautickými vlastnostmi. Největší změnou přešly ocasní plochy, to mělo za důsledek lepší stabilitu letounu za letu. Plocha kýlovky byla zvětšena o 85%, a plocha směrového kormidla byla větší o 32%. Nový byl také motor hvězdicový motor Hikari byl nahrazen aerodynamicky výhodnějším dvojhvězdicovým čtrnáctiválcem Mitsubishi Zuisei 13 se vzletovým výkonem 875 koní. Nový motor měl menší čelní odpor a byl lépe kapotován. Upravený letoun mohl být vyzkoušen v srpnu roku 1938. Jeho letové vlastnosti byly velmi dobré a zkouškami prošel bez větších problémů. Sériová výroba začala v Nagoji až v roce 1940. Námořnictvo mu přidělilo označení „námořní plovákový pozorovací letoun Typ 0 model 11“ zkráceně F1M2 11.

Japonci letounu říkali Zerokan. Dosáhl značného rozšíření, operoval na nosičích hydroplánů Kimikawa Maru, Kiyokawa Maru, Kunikawa Maru, Sagara Maru, Sanuki Maru a Sanyo Maru, na svých katapultech jej měly bitevní lodě Fuso, Hiei, Kirishima, Kongo, Musashi, Mutsu, Nagato a Yamato a křižníky Aoba, Ashigara, Atago, Haguro, Kinu, Maya, Myoko, Nachi a Takao.
Zařazeny byly do výzbroje těchto Kokutai: 21., 32., 453., 902., 938., 954., Amakusa, Fukuyama, Otsu a Tateyamaa.
Pete létal po celou dobu války, ke konci války se zkoušelo také bombardování jednou 250 kg pumou, ale to již bylo opravdu něco, k čemu se tento letoun skutečně nehodil.

Výrobce : Mitsubishi Jukogyo Kabushiki Kaisha, Nagoya
a Dai-Nijuichi Kaigun Kokusho, Sasebo
Kategorie : plovákový pozorovací letoun, dvojplošník
První vzlet : červen 1936
Vyráběn : 1940 – III. 1944
Vyrobeno : 1 118 ks (4 prototypy F1M1,  524 sériových strojů F1M2 vyrobeno firmou Micubiši a 590 ks leteckým arsenálem v Sasebu, několik desítek cvičných letounů F1M2-K vyrobeno ve cvičné verzi v Sasebu)
Osádka : 2
Pohonná jednotka : 1x Mitsubishi Zuisei 13 o vzletovém výkonu 875 koní; výkon 800 koní v h= 4 000 m
Vrtule: třílistá s konstantními otáčkami o průměru 3 000 mm
Objem vnitřních palivových nádrží :   630 l
Hmotnost prázdného letounu : 1 928 kg
Hmotnost vzletová :   2 550 kg
Maximální vzletová hmotnost : 2 856 kg
Rozpětí : 11,00 m
Délka :   9,50 m
Výška  : 4,00 m
Nosná plocha :   29,54 m2
Plošné zatížení :   86,32 kg/m2
Maximální rychlost :   370 km/h  v h = 3 440 m
Cestovní rychlost :   288 km/h
Rychlost stoupání :   10,0 m/s
Čas výstupu na výšku : 3 000 m za 5 min 5 s
5 000 m za 9 min 36 s
Dostup operační : 9 440 m
Dolet : 440 km
Dolet maximální : 740 km
Výzbroj  : 2x pevný kulomet Type 97 ráže 7,7 mm
1x pohyblivý kulomet Type 92 ráže 7,7 mm
Pumy: 2x 60 kg, experimentálně 1x 250 kg



Prameny: http://forum.valka.cz/viewtopic.php/p/237356#237356#ixzz0RpX1FqTi
http://forum.valka.cz/viewtopic.php/p/237348#237348#ixzz0Rpdt95oq
http://www.airwar.ru/enc/sww2/f1m.html